X
Loxone- tentokráte žaluzie po papoušsku

Loxone- tentokráte žaluzie po papoušsku

Tak jsem si dal další dva dny zapojování a programování. A musím řict, že i když mne občas Loxone vytáčí svou zbytečnou omezeností/nedokonalostí, celkově jsem z chytrého domu fakt nadšen.

2016-08-18-10-15-40

Jelikož jsme si rozplánovali hafo ovladačů na žaluzie po celém domě, došli jsme k číslu 36 digitálních vstupů. Kupovat to od Loxone, tak je náš rodinný rozpočet chudší o 40.000,- a to už je slušná sumička, co se dá například investovat do P2P ;-).

2016-08-19-16-27-08

Takže jsem trochu googlil a jak jsem psal už dřív, našel jsem a půjčil jsem si na zkoušku od Papoucha jejich modul Quido 100/3 Ethernet, tzn 100vstupů, 3 výstupy, komunikace před LAN za bratru 10.000Kč a ještě bez nutnosti kupovat od Loxone jejich RS modul za tuším 4000Kč.

Asi už jsem také psal, že standardně funguje Quido přes protokol LAN Modbus, který je nevhodný na klasická tlačítka. Je to z důvodu, že se dotazuje jednou za 0.1s, což je při kliku na tlačítko málo. Jelikož je Quido připojený přes Ethernet, jde přepnout do různých dalších režimů (HTTP dotazování, TCP client, TCP server, UDP server) a protože v Loxone jdou psát mini-programy, začal jsem ladit komunikaci.

2016-09-07-12-42-59

První verze byla hotová za necelé dva dny. Díky první verzi jsem si ověřil rychlost komunikace a hlavně to, že celý koncept, co jsem si vymyslel, jde realizovat. Pak jsem nechal Quida chvilku u ledu a věnoval se ostatním věcem na domě.

Znovu se na něj dostalo až včera. To když jsme se rozhodli, že už je pomalu čas přestat neustále vytahovat mobil kdykoli chceme někde vysunout či zasunout žaluzii. Je přeci jen trochu opruz před každým koupáním neustále tahat mobil.

2016-09-19-19-54-30

A tak jsem se dal do díla. Než jsem se pustil do zapojování samotného, bylo potřeba ještě doladit nějaké mouchy na mé implementaci komunikace Quido -> Loxone. Jedna z much, že když se Loxone nebo Papouch restartoval, zatímco ten druhý ne, tak nějak spolu přestaly komunikovat.

Taková ta klasická drobnost, kdy po čase Vaše přítelkyně/žena bude potřebovat zatáhnout žaluzii a ono to nepůjde. Stane se to 2x, 3x, 4x a najednou její WAF (wife-acceptance-factor) klesne k bodu mrazu, celý Papouch, Loxone a možná i vy budete muset letět z domu (a poznámka, že může shodit jistič Papoucha/Loxonu a vše restartovat většinou nepomáhá).

2016-09-19-19-55-00

Takže jsem strávil další kus dne tím, že jsem ošetřoval všechny ty stavy, kdy se může něco pokazit. Když se odmlčí Loxone, když Papouch, když přijdou blbá data, když přijde moc dat nebo málo. Znáte to, opruz, blbě se to testuje, ale udělat se to kvůli drahým polovičkám musí ;-).

Ale povedlo se, teda myslím. Všechno, co mě napadlo a co šlo nasimulovat, jsem vyzkoušel a prošlo. Jestli to bude opravdu tak, to se uvidí časem. Přeci jen, pořád je celý dům ve verzi 1.0 beta.

loxoneconfig_2016-09-20_21-42-04

Když byl hotový software, šlo se na hardware. Nejprve připojit žaluziové tlačítka, zaznamenat do dokumentace, který kabel je na co připojený, pak naplánovat propojení Krone svorek v rozvaděči a všechno stáhnout dolů k modulu papoucha a tam pak už jen stažené kabely napojit do 36 svorek (na obrázku -32, 4 jsem dodělával až dnes).

2016-09-19-16-05-43

Na závěr pak jen v Loxone propojit výstupy z Quida protokolu na jednotlivé akce u žaluzií.

loxoneconfig_2016-09-20_21-45-29

Pak už zbývalo zase jen to poslední. Všechno poslat do miniserveru a otestovat to. A světe div se, všechno opravdu fungovalo (pár spínačů blblo, ale vždy to byl jen povolený nebo nedocvaklý drát). A zase to dalo domu další nový rozměr. Najednou se kromě všech těch mobilních blbinek dají narychlo zaklopit/otevřít žaluzie i postaru tlačítkem, paráda.

2016-09-19-16-11-39

Od včerejška jsme pak ještě ladili, co které tlačítko přesně dělá. Například při vstupu do obyváku první tlačítko hýbe všema čtyřma žaluziema, takže po ránu lze osvětlit celou místnost najednou. Impozantní zážitek.

2016-09-19-16-13-16

Druhé tlačítko pak například zvedá jen žaluzii u HS portálu, jelikož je to nejvytíženější žaluzka. Jednak kvůli našemu chození, hlavně pak ale kvůli naší psí madmoisel, která se tamtudy občas prostě musí jít podívat ven.

A to je z žaluzií a Papoucha asi tak vše. Možná poslední věc na závěr. Už jsem dostal několik dotazů ohledně darování/prodání software na propojení Loxone-Quido. Jelikož naprogramovat to vzalo cca 30h práce a určitě s tím ještě nějaká práce bude, rozhodl jsem se tento SW nedávat úplně zdarma.

2016-08-19-13-44-06

Moje představa je taková, že na blogu budu postupně uveřejňovat všechny své rozšíření a vychytávky. Ty jednodušší budou zdarma, ty složitější za peníze (ať už Papouch, nebo do budoucna třeba NFC přístupový modul, …). Každé takové rozšíření bude mít detailní návod se screenshoty, kde půjde vidět jak nastavit externi zařízení (Quida) a jak Loxone a k tomu fotky jak to vypadá v praxi. A pokud to Vás, čtenáře zaujme, dole pod takovým návodem bude nějaký platební systém, který v případě platby postkytne pak už konkrétní SW do Loxone (a všechny budoucí aktualizace).

Co se ceny týká, pro Quido-Loxone komunikaci ji zatím vidím na 2000Kč. Přemýšlel jsem, kolik bych za to tak dal já, abych se s tím nemusel drbat a 2000Kč mi přišlo akorát. 3000Kč bych už asi váhal a pod 1000Kč bych si toho zase nevážil ;-).

Navíc to ušetří hromadu peněz pokud to přepočítáme na Loxone prvky – 100vstupů Loxone = 10.000Kč * 7 (12digitálních vstupů+4analogové), tzn 70,000kč oproti 10.280Kč za Papoucha + 2000Kč za SW.

Dejte mi do commentů schválně vědět, co si o tom myslíte. Mně to přijde férové, ale možná se pletu. Pokud bude větší zájem, urychlil bych návod a rovnou to vystavil. Pokud ne, s dotyčnýma zájemcema to vyřeším kdyžtak zatím bokem a k návodum bych se vrátil časem ;-).

Pomohl Vám náš blog? Chcete nás podpořit? I málo udělá radost 😉
Become a patron at Patreon!
0 0 votes
Hodnocení články
Subscribe
Notify of
guest

34 Komentáře
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
vezo
Guest
vezo
8 years ago

Predem chci podekovat za super cteni. Jako neprogramator sem takove veci nebral nikdy vpotaz a vase clanky me docela otevreli oci co je s tim prace. Uz v zacatku cteni dnesniho clanku sem si rikal ze by bylo super kdyby jste svoje poznatky byl ochotnej za nejakou uplatu poslat do sveta takze za me jednozncne palec nahoru za napad s prodejem 🙂 ja teda zacnu stavet nejdriv za dva roky, ale urcite se posleze ozvu az prijde na vec, sam bych to dohromady asi vzivote nedal jak to tak procitam od vas.

Pavel
Guest
Pavel
8 years ago

Ahoj, dobrá práce! Jak se ti podařilo doladit rychlost? Chová se to nyní stejně jako by byly použity Loxone extendery?

Radek
Guest
Radek
8 years ago

Ahoj,

Moc pěknej článek. Shodou náhod budu mít velmi podobné řešení – Loxone v rozvaděči, Unica tlačítka na stěnách a ve vypínačích Sedtronic moduly (přes 1-wire) a vybrané vypínače s průzorem pro orientační LED. Se zahříváním odporů u LED jsi mě nemile potěšil, počítám taky s využitím 24V od tlačítek, které přes odpor srazím na potřebné napětí pro LED. Bohužel ne ve všech případech mám už volné 2 vodiče pro sólo napájení 5V, tak ještě dumám jak toto vyřešit.
Co se týká peněz za prográmky, které vytvoříš – úplně s tebou souhlasím. 1500,- není moc a pokud za tu cenu dostanu SW vč. pěkného návodu, budou to dobře investované peníze. Zrovna ten Sedtronic to má podobně řešené.
Jen jsem asi 1/2 roku za tebou, momentálně mám natahanou kabeláž a připraveny všechny krabičky a řešíme vnitřní omítky.

Pavel Hvězda
Guest
8 years ago

Super 🙂 Já jsem si to chtěl psát sám, ale zastávám názor že nepotřebuji vynalézat kolo 🙂

Radek
Guest
Radek
8 years ago

Můžu se ještě zeptat k rozvaděči – jak ho máte velký?
Mě to momentálně vychází na 2000x900x300 a jsem tak akorát.
2 řady Loxone, 2 řady trafa/zdroje, přepěťovky, 2 řady jističe a chrániče, 1 řada stykače/relé, 1 řada DMX dekodéry a zbytek (cca. 3 řady) připadá na svorky.
Mě asi ta velikost narástí díky tomu, že neplánuju vést kabeláž za DIN lištama, ale v instalačních žlabech mezi DIN lištama.
PS – líbí se mi bezpečné oddělení 24V a 230V papírovým kartonem 🙂

Jano V
Guest
Jano V
8 years ago

Super! Napad z predajom SW ma potesil, pri citani poskednych clankov a komentov som zacinal premyslat, ako sa Vam/Ti ozvem aby som to ziskal 🙂 a nakoniec taka ponuka. Ja som cca rok pozadu, taze je kopec casu aby ste tu nieco vymysleli, co budem vediet pouzit 🙂 A k cene… 1500 je velmi zla cena. Dnes sa vsetko predava na xxx99, taze cena by mala byt 1499 🙂

Jano V
Guest
Jano V
8 years ago
Reply to  L

Tak mne je to celkom jedno, ja to budem platit v eurach, taze pekne cislo to nakoniec nebude. Len som chcel pomoct, aby v tom ludia nevideli nejaky podvod 😀 Predsa len uz maju nejake zvyky 🙂

Jirka
Guest
Jirka
8 years ago

Dobrý den.

Podle jakých kritérií jste si vybral právě Loxone ? Z jakých platforem pro domácí automatizaci jste vybíral ? Co nakonec rozhodovalo ve Vašem výběru ?
Dnes se domácí automatizací zabývá spousta firem, ale jen někdo si dá tu práci a popíše své osobní zkušenosti s instalací a používáním nezaujatě jako Vy…. Proto Vám patří poděkování za to, že se o své zkušenosti podělíte..

Díky,

Jirka

Jirka
Guest
Jirka
8 years ago
Reply to  L

Děkuji za komentář. Už jsem začal ostatní články zde na Vašem fóru pročítat, děkuji.
Těch komerčních řešení je opravdu mnoho. Já jsem osobně dosti ovlivněn pohledem PLC programátora v průmyslu, musím si od toho udělat odstup 🙂 Mám hodně kolegů v zaměstnání, kterým doma vše řídí PLC Siemens (malá S7 300, 1200)…
Docela se mi líbí přístup například Rexe s Raspi: https://www.rexcontrols.cz/ridici-system-rex-raspberry-pi
Ale pořád je to mýma očima takové kutilské..
Ten Loxone je jak píšete už na profi úrovni a je to takový kompakt, vhodný na okamžitou aplikaci.
Jak píšete Vy, každý si musí vybrat to, co je mu nejbližší 🙂

Díky za Vaše příspěvky a ať se Vám daří.
Jiri

David
Guest
David
8 years ago

Zdravim,

chtel bych se zeptat, jak spolehlive funguji dvojkliky-trojkliky. Mam momentalne Railduino od p. Sedlacka, ale bohuzel Loxone snizil potazovani na ModBus z 0,1s na 5s, takze se od configu 8.1.11.11 jiz neda ModBus pouzit a quido, jak popisujete, by to resilo. Sice zas investice, ale narozdil od 3 extnensionu porad min. investice.

Dekuji

David

Laďa
Guest
Laďa
7 years ago

Zdravím,
Téma nemám asi dostatečně načtené, ale co bylo důvodem pro takto “komplikované” řešení? Já stavěl PD (Rousínov) a během stavby jsem postupně ustupoval od všech možných regulací a soustředil jsem se na jednoduché fyzikální zákonitosti. K těm žaluziím, hledal jsem ovládání u okna (lokální) i centrální (fixní – na stěně, mobilní – dálkový ovladač). Nakonec jsem vybral od ABB jejich ovladače pro žaluzie. A jsem spokojen. Dostatečný komfort ovládání, rychlost zapojení. Ale máte jinačí level…. 🙂 Lze si řízení upravit dle potřeb.

Petr
Guest
Petr
6 years ago

Dobrý den,

tuším, že než jse se rozhodl, jak k domácí automatizaci přistoupit, tak jste prošel hromadu možností různých systémů. Zvažuji osazení modulu pro komunikaci venkovních žaluzií, kotle, rekuperace + několika různých čidel, mimalistický vzdáleným ovladačem / zobrazení pár proměnných. Zvažuji Quido nebo Raspberry Pi, doporučil byste mi něco z těchto dvou systémů i bez komunikace s Loxone? Nebudu mít osazených víc než 30 portů. Děkuji

Lubos
6 years ago

Ahoj, tlačítka jsou normální (třeba schneider unica – jako při klasické instalaxi) nebo KNX?
Jdou nastavit na dvou troj kliky?
Díky Luboš

Petr
Guest
6 years ago

Dobrý den,
prosím o info, jaké máte motory pro venkovní žalůzie? Dále jaké máte relé (2 pro každý motor) a jaké vypínače na zdi.

Také plánuji venkovní žalůzie, tak se rozkoukávám.

Děkuji

Petr
Guest
6 years ago
Reply to  L

Děkuji máte pravdu. Zkuste se zamyslet jestli by nebylo fajn udělat souhrnný článek o takové realizaci, myslím si, že by byl velmi užitečný pro spostu lidí i velkou návštěvnost. Třeba jen bodově:
– řídící rozvody kabely xxx
– spínače xxx
– motory na žalůzie xxx
– relé xx
– řízené přes loxone + papouch

Atd., no uvidíte sám .-)

Jina teď me napadlo, že by se dal dům řídit i přes Kindle, má eink displej neskutečnou výdrž na baterii a vestavěný webový prohlížeč .-)

Děkuji

Petr
Guest
6 years ago
Reply to  L

Naprosto chápu, i tak super informace. Moc za ně děkuji!

Ať se daří

34
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x