Arduino – nastavení vývojového prostředí

Arduino – nastavení vývojového prostředí

Ačkoli mi zatím ještě stále nedorazila z Aliexpressu dávka IoT hraček, mám půjčený jeden WeMos D1 čip na hraní už teď. A protože se mi tu hormadí linky v prohlížeči, je čas na nový článek.

Jak se budu postupně Arduinem prokousávat, budu postupně psát i články. Takže uvidíme, s jakou pravidelností to bude. Zatím jsem ve fázi, kdy umím rozblikat diodu. Díru do startupového světa s tím asi neudělám, ale někde se začít musí.

javaw_2016-12-04_10-51-25

Většina návodů na internetu je o tom, jak rozběhat Arduino IDE. Pro začátek dobrý, ale jinak, co si budem nalhávat, IDE je to odporné. A protože mým denním chlebem je primárně Visual Studio od Microsoftu, bude i tento článek o tom, jak vyvíjet pomocí Visual Studia.

Paradoxne, první krok však stejně je stažení Aruduino IDE ;-). To se dá stáhnout zde https://www.arduino.cc/en/Main/Software

Po stažení pak přichází část, která mi přijde v ostatních článcích docela blbě vysvětlená.

2016-12-04_10-58-47

Pokud používáte jiný HW než oficiální Arduino, potřebujete získat definici tohoto zařízení. Nakonec jsem objevil tento Github list, který shrnuje zřejmě všechny definice na jednom místě https://github.com/arduino/Arduino/wiki/Unofficial-list-of-3rd-party-boards-support-urls

V případě Wemos D1 je potřeba získat tuto URL http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json , která je společná pro více ESP8266 zařízení.

2016-12-04_11-00-48

Tuto URL pak vložit (stále v arduino IDE) do políčka “Additional boards manager URLS” v menu File->Preferences.

2016-12-04_11-04-071

Pak je potřeba otevřít Board Manager v menu Tools-> Board a chvilku vydržet. Sám se načte nový seznam dostupných zařízení. Úplně na konci je ESP8266. Ten je potřeba vybrat a dát Install.

2016-12-04_11-03-39

Jako poslední krok je pak potřeba vybrat “Wemos D1 R2&Mini” v menu Tools->Board.

2016-12-04_11-05-49

Tím je nakonfigurované ArduinoIDe k tomu, aby vědělo, jak buildovat věci pro Wemos.

2016-12-04_11-07-09

A nyní už k tomu, jak to teď celé rozběhat ve Visual Studiu. Podpora pro Arduino je dostupná od VS2013 po nejnovější VS2017 RC. Jsou podporovány jak komerční licence VS, tak i community.

Pokud tedy nemáte plnou verzi VS, lze si stáhnout zdarma komunitní verzi zde https://www.visualstudio.com/vs/community/

2016-12-04_11-12-27

Dále je potřeba stáhnout Arduino IDE for Visual Studio z VS Marketplace. Oboje nainstalujte. Nic složitého, defakto jen Next-Next-Next-Finish ;-).

2016-12-04_11-14-21

Po prvním spuštění Visual studia spolu s addinem pro Arduino uvidíte tento dialog. Vyplňte následující:

  • nechte vyplněné Arduino 1.6
  • do druhé “Ide folder location” vyplňte adresář, kam jste nainstalovali Arduino IDE.
  • do třetí položky můžete vyplnit adresář, kam budete ukládat své projekty (v Arduinu absurdně pojmenované jako sketchbook, nechápu).
  • a do poslední položky znovy vyplňte URL adresu pro ESP8266

2016-12-04_11-17-48

Po nastavení by se Vám ve VS mělo ukázat několik toolbarů pro nastavení, kompilaci a ovládání Arduina.

V druhém comboboxu vyberte opět WemosD1 R2&mini, ve třetím pak virtuální COM port, který se využije pro komunikaci s Arduinem.

2016-12-04_11-19-07

Tento com port se mi v mém případě nainstaloval automaticky po připojení Wemosu. Některé návody uvádí, že je potřeba stahovat ještě nějaké ovladače. To jsem dělat nemusel, takže netuším.

2016-12-04_11-24-11

IDE pro visual studio má verzi zdarma, ale pokročilé funkce jsou pak placené. Například velmi dobře vypadající debugger, rychlejší kompilaci a hromadu dalšího.

Cena pro non-commercial využití je více než příznivá, 19GBP. Takže jen co se do toho pustím víc, učitě budu kupovat.

2016-12-04_11-26-26

A to je z nastavení IDE vše. Pro kompilaci lze využít klasické zkratky VS, případně v toolbaru třetí ikonka od konce udělá Build&Upload do zařízení.

A takhle pěkně Vám pak může WeMos blikat ;-).

Další články bude o tom, jak propojit Arduino a MQTT message broker (pravděpodobně Mosquitto) a jak to pak propojit s NodeRED, což je krásný visuální nástroj na propojování mraky událostí, čidel a aktorů.

Další krok pak bude propojení s Loxone, načítání hodnot do Loxonu, případně ovládání Wemosu z Loxonu. To už bude aspoň zajímavé ;-).

PS: Tyto články původně sliboval jeden známý, co mne k tomu celému dovedl (že, B. 🙂 ), ale nějak je ne a ne napsat. Tak jsem se do toho pustil sám, ať mám linky někde schované. Pořád ale doufám, že minimálně svoji anabázi s Arduinem a odpáleným domovním zvonkem sepíše 🙂

forumlink
Link na diskuzní fórum o Arduino vývoji

Pomohl Vám náš blog? Chcete nás podpořit? I málo udělá radost 😉
Become a patron at Patreon!
0 0 votes
Hodnocení články
Subscribe
Notify of
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x